ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Գերշահույթը պայմանավորված է դրամի արհեստածին արժևորմամբ

Գերշահույթը պայմանավորված է դրամի արհեստածին արժևորմամբ
06.03.2009 | 00:00

ԱՐԺՈՒԹԱՅԻՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅԱՆ ՄԱՐՏԱՀՐԱՎԵՐՆԵՐԸ
Համաշխարհային ֆինանսական ճգնաժամի պայմաններում հանրապետությունում ստեղծված իրավիճակը զարգանում է հակասական միտումներով: Մի կողմից` ճիգեր են գործադրվում նվազագույնի հասցնելու հնարավոր բացասական ազդեցությունները և դիմակայելու օբյեկտիվ մարտահրավերներին, մյուս կողմից` կան գործոններ, որոնք, եթե անգամ արհեստական և սուբյեկտիվ չանվանենք, հեռու են իրականությունն արտացոլելու կարողությունից: Դրանցից մեկը ազգային արժույթի ներկա վիճակն է, իսկ ավելի ճիշտ` դրա գերարժևորված կարգավիճակը: Մեր գնահատմամբ, որը բխում է տարբեր մեթոդաբանությամբ կատարված հաշվարկներից, հայկական դրամը 2009 թ. փետրվարի սկզբի դրությամբ գերարժևորված է առնվազն 27-29 տոկոսով: Սա տեղի է ունենում համաշխարհային առանցքային արժույթների` եվրոյի, դոլարի, ֆունտ ստեռլինգի և այլ փոխարկելի, նույնիսկ քաղաքական և առևտրատնտեսական առումներով ռազմավարական դաշնակից երկրի` ՌԴ ռուբլու արժեզրկման ֆոնի վրա, ինչը, մեր համոզմամբ, ընդունելի չի կարող լինել:
Ստեղծված իրավիճակից ելքեր որոնելու և ներկայիս արժութային քաղաքականությունը ճիշտ վերլուծելու համար կարևոր է պարզել.
l արդյո՞ք ազգային դրամի փոխարժեքին առնչվող գործընթացները բնորոշ են միայն Հայաստանին,
l համաշխարհային տնտեսության զարգացման ի՞նչ գործընթացներ են հանգեցնում այս վիճակին,
l ինչպե՞ս է ազդում այս ամենը տնտեսության վրա,
l այլ երկրներ ինչպե՞ս են հաղթահարել նման հիմնախնդիրները:
Պարզվում է՝ Եվրամիությանն անդամակցած տասը նոր երկրներից յուրաքանչյուրը յուրովի է փորձել լուծել «արժույթի պարտադրված արժևորման» խնդիրը, թեև բոլորն էլ գրեթե նույն վիճակում են հայտնվել, և հատկապես Արևելյան Եվրոպայի երկրների համար արժութային ինտեգրացիան տնտեսական ինտեգրացիայի գագաթնակետն է համարվում:
Նախ, անհրաժեշտ է տեղի ունեցածը կապել կենտրոնական բանկի նպատակադրած կարևորագույն հարցին` գնաճին: Չնայած Արժույթի միջազգային հիմնադրամի կողմից ընդունելի մեթոդաբանությանը, գնաճի հաշվարկը մեզ համար խիստ վիճելի է առնվազն երկու առումներով: Նախ, ընդունված 400-ից ավելի ապրանքների գների շարժը ներկայացվում է տվյալ տարվա դեկտեմբեր ամսվա գների մակարդակը հարաբերելով նախորդ տարվա հետ: Այսպիսով հաշվարկներից դուրս են մնում իրական գործարար աշխուժության ամիսներին (մայիս-նոյեմբեր) տեղ գտած գների տատանումները, որոնք, ի վերջո, վերադառնում են ինչ-որ ստատիկ մակարդակի, որն էլ իր հերթին քիչ է տարբերվում նախորդ տարվա մակարդակից: Ավելին, դեկտեմբերին սպառվող ապրանքների տեսականին սեզոնային և այլ արտադրության ու շինարարության (ամենաարագ աճող ճյուղի) համար անհրաժեշտ ապրանքների, հումքի տեսականուց կտրուկ փոխվում է սննդամթերքի, լայն սպառման ապրանքների, տարեմուտին բնորոշ ապրանքատեսականու: Երկրորդ, միտումնավոր գործածվող «համահարթեցման» մեթոդով հաշվարկը արհեստականորեն միջինացնում է երկրի բնակչության կեսից ավելին կազմող երևանցիների և տասը մարզերի գյուղական բնակավայրերում ապրողների սպառումը ներկայացնող ապրանքները. բոլորին քաջ հայտնի է, որ, օրինակ, ձմռանը Երևանում ջեռուցումը կազմակերպվում է գազի սպառման հաշվին, մինչդեռ մարզերում գերակշռում են փայտը, ածուխը, անգամ նավթը: Այս ամենը, թերևս, բավարար է պատկերացում կազմելու գնաճի հաշվարկի մեթոդաբանության մասին, և եթե անգամ հիշյալ վիճակագրական հաշվարկը միջազգային կազմակերպությունների պարտադրանքը լինի, այնուամենայնիվ, հայրենի վիճակագիրներին և տնտեսագետներին հայտնի են առավել ամբողջական պատկերը ստանալու և իրական գնաճը հաշվարկելու դասական և այլընտրանքային մեթոդներ: Իրական գնաճի հաշվարկներն այս պարագայում չեն հարուցի տարիմաստություններ առ այն, թե ինչպես, օրինակ, մի քանի տարի առաջ` 2005 թ., Ազգային վիճակագրական ծառայության տվյալների հաշվարկների համաձայն, Հայաստանում գրանցվել է ոչ թե գնաճ, այլ… գնանկում:
Այսպիսով, կասկածից վեր է, որ Հայաստանի համար մեզ անհրաժեշտ է ունենալ գնաճի իրական հաշվարկ գոնե ներքին շրջանառության համար: Տիրապետելով նման տվյալներին՝ հնարավոր կլինի ճիշտ վերլուծություն կատարել և մշակել իրավիճակի բարելավման ադեկվատ առաջարկներ:
Կա՞ արդյոք այլընտրանք։
Աշխարհի տարբեր երկրներում այսօր ձևավորվում են հենց արժութային քաղաքականության մոդելներ, բացի ֆիքսված և լողացող փոխարժեքներից: Կա չորս տարբերակված մոտեցում, ինչն առանձին քննարկման թեմա է:
Կարևոր է անդրադառնալ նաև ազգային արժույթի արժևորման այն գործոններին, որոնցով երբեմն փորձում են արդարացնել դրամի «թռիչքը».
l տնտեսական աճի շնորհիվ արժևորում,
l տրանսֆերտներ,
l դոլար-եվրո փոխհարաբերության փոփոխություններ, այսինքն՝ փոխարժեքի տատանումներ,
l վճարային և առևտրային հաշվեկշռի մնացորդ:
Ընդսմին չի կարելի բացառել նաև արժութային ինտերվենցիաները, ինչպես նաև ստվերային փողերի մեծ զանգվածների շրջապտույտները: Եթե տնտեսական աճը հիմնական գործոն է համարվում, ապա մենք տարվա վերջին պետք է ակնկալենք 28-29 % տնտեսական աճ, որովհետև անցած տարվա համեմատ հենց այդքան է կազմում հայկական դրամի տատանումը, արժևորումը:
Տրանսֆերտներ. եթե մենք հաշվի ենք առնում մոտ մեկ մլրդ դոլարի համարժեք դրամի տրանսֆերտները (որոնք, ի դեպ, զգալի անկում են ապրել 2008 թ. ընթացքում` արտագնա աշխատանքի մեկնածների զանգվածային վերադարձի և այլ պատճառներով), ապա ներհոսքի հետ միասին պետք է հաշվի առնել Հայաստանից կապիտալների արտահոսքը: Դրանք տարբեր ներդրումներն են արտերկրում: Իհարկե, ոսկերչական ճշգրտությամբ չի կարելի խոսել նման թվերի մասին, սակայն փոքր, տեսանելի և կոմպակտ տնտեսության պայմաններում կարելի է արձանագրել, որ այս տարվա ընթացքում դրանք 1-1,5 մլրդ ԱՄՆ դոլարից ավելի են:
l անշարժ գույքի ձեռքբերում,
l ներդրումներ մերձավոր և հեռավոր արտերկրի տնտեսություններում՝ Արաբական Միացյալ Էմիրություններում, Եվրոպայում, ԱՄՆ-ում, Վրաստանի և Ռուսաստանի արդյունաբերության տարբեր ճյուղերում, զբոսաշրջության և այլ ինդուստրիաներում առանձնատներ, գործարաններ, այլ անշարժ գույք, հանգստյան տներ են ձեռք բերվում կամ կառուցվում, ինչն ավելի շահութաբեր է: Մինչդեռ ներդրումների խիստ պահանջ կա նաև մեր երկրում, և դրանք խիստ սահմանափակ են: Անցյալ տարի հպարտությամբ արձանագրվեց, որ 500 մլն ԱՄՆ դոլարի արտասահմանյան ներդրումներ են եղել Հայաստանում, բայց դրանց եռապատիկն էլ դուրս է եկել:
l Վճարային հաշվեկշիռը վերջին տարիներին բացասական մնացորդով է փակվում, ընդ որում, պակասորդը գնալով աճում է: Նույնը՝ առևտրային հաշվեկշռում. այս տարի արտահանման աճի տեմպերն ավելի քան երեք անգամ զիջում են ներմուծման աճի տեմպերին, ինչը, իհարկե, արժութային և տնտեսական անհեռատես քաղաքականության արդյունք է:
l Անձնական տրանսֆերտներ. երբ փորձում ենք դրանք համեմատել երկրից արտահոսող այն գումարների մեծության հետ, որ մեծ ուշադրություն է դարձվում դրամի արժևորման իմաստով, ապա ստացվում է հետևյալ պատկերը. տարեվերջին 1,5 մլրդ ԱՄՆ դոլարի կարող են հասնել ներմուծման համար վճարումները, եթե դրան ավելացնենք նաև մաքսանենգ ճանապարհով (որոշ անկախ փորձագետների գնահատմամբ` ներմուծումների մոտ կեսը և ավելին) ներմուծված ապրանքների համար կատարված վճարումների տեսքով արտահոսած արժույթի քանակը, որ ընդունում են նաև իշխանությունները, ապա ավելի քան 2,5 մլրդ ԱՄՆ դոլար փաստացի դուրս է գալիս հանրապետությունից:
Այս ամենով հանդերձ, պատկերը հետևյալն է. հաշվեկշիռը ստացվում է հօգուտ արտահոսքի, այսինքն` ավելի շատ արտահոսում են Հայաստանից գումարներ, այլ խոսքով ասած՝ տեղի է ունենում կապիտալի փախուստ հանրապետությունից, քանի որ թե՛ մրցակցային դաշտն է թերի, անառողջ, անարդար, թե՛ մենաշնորհների գոյությունն է խոչընդոտում զարգացումը, իսկ ստվերային տնտեսությունն աճում է ավելի արագ տեմպերով, քան հարկվող տնտեսությունը: Ահա և այն գործոնների ոչ լրիվ թվարկումը, որը տրամաբանորեն պետք է հանգեցներ ոչ թե դրամի արժևորման, այլ ճիշտ հակառակ գործընթացին` դրամի արժեզրկմանը:
Այն ճյուղերը, որ կառավարության ներկայացմամբ հանքարդյունաբերության, մեքենաշինության, սարքաշինության, տեղեկատվական տեխնոլոգիաների, սննդի, թեթև արդյունաբերության, ծառայությունների ոլորտի, քիմիայի և ոսկերչության հաշվին կոչված են ապահովելու տնտեսական աճ, իրենց գերակշիռ մեծամասնությամբ մրցունակության լուրջ անկում են արձանագրում:
Ո՞րն է ելքը: Մեր երկիրը պետք է հստակեցնի տնտեսության զարգացման կողմնորոշիչները, որոնք առայժմ այնքան էլ հստակ չեն: Ի վերջո, ինքնանպատակ չի կարող լինել արժութային քաղաքականությունը, չի կարելի անընդհատ ֆիքսել, թե կենտրոնական բանկը ճիշտ արեց, թե սխալ: Մեզ պետք է ավելի շատ մտահոգի, թե ո՞ւր է գնում երկիրը, դրա՞ն են արդյոք ծառայում արժութային, դրամավարկային, հարկային, մաքսային քաղաքականությունները:
Ի՞նչ պետք է ակնկալել պետությունից, կառավարությունից, երբ ասում ենք, որ միայն կենտրոնական բանկը չէ, ապա ո՞վ և ի՞նչ պետք է անի: Այսօր ներմուծողներից շատերը ստանում են ոչ միայն շահույթ, ստվերային շահույթ կամ մաքսանենգ ստվերային շահույթ, այլև դրան հավելած զգալի գերշահույթ, որը պայմանավորված է դրամի արհեստածին արժևորմամբ: Հենց կառավարությունը` ի դեմս ֆինանսների նախարարության և հարկային մարմինների, պետք է հարկի գերշահույթը: Եվ քանի որ ներմուծողներն այդքան բարեխիղճ չեն, որ կամավոր իջեցնեն գները, ինչն ինքնաբերաբար պետք է տեղի ունենար (որովհետև երբ արժևորվում է դրամը, գներն անպայման պետք է իջնեն), որպեսզի ազգային արժույթի գնողունակությունը պահպանվի: Եթե դա տեղի չի ունենում, ուրեմն պետք է գործածել տնտեսական հարկադրանքի լծակները և հարկել ներմուծումից ստացված գերշահույթը: Ի վերջո, սա է ելքը` չկործանելու տեղական արտադրությունը: Այն արտադրությունը, որը կոչված է որոշ չափով փոխարինելու ներմուծումը և կրճատելու առևտրային հաշվեկշռի հինգ անգամ գերակշռող բացասական մնացորդը` ի վնաս արտահանման: Հիշեցնենք, որ 2008 թ. ընթացքում արտահանման աճի տեմպեր ընդհանրապես չեն գրանցվել: Ավելին, դրանք բացասական են, իսկ ներմուծման տեմպերն արձանագրել են արագանցիկ աճ: Այս առումով խիստ դրվատելի է կառավարության 2009 թ. փետրվարին ընդունած որոշումը, որով ներմուծման 15 տոկոս լրացուցիչ հարկ է գանձվելու այն ապրանքներից, որոնց տեղական արտադրության զարգացման հնարավորություններն առկա են մեր հանրապետությունում: Պակաս կարևոր չէ նաև նոր տեխնիկա, սարքավորումներ ներմուծելու դեպքում 300 մլն դրամ և ավելի ներդրումների համար կիրառել արտոնություններ` այդ ընկերությունների գործունեությունը մինչև երեք տարի ժամկետով ազատելու ԱԱՀ-ից: Այս որոշման միակ խոցելի կողմը, թերևս, այն է, որ արտոնությունների շեմը կարելի էր ավելի մատչելի դարձնել փոքր և միջին բիզնեսի ներկայացուցիչների համար: Այլապես այս որոշումից կարող են օգտվել առավելապես նման և ավելի գումարներ ունեցող խոշոր բիզնեսի ներկայացուցիչները:
Պետք է, ի վերջո, նաև կառավարությունը մտածի մարդկանց, գործարարների բանիմացությունը որոշ չափով մեծացնելու մասին: Կարևոր է գործարարներին (և ոչ թե միայն բանկերին) իրազեկել «Բազել 2»-ի պահանջներին, ինչպես նաև ռիսկերի կառավարման ժամանակակից մեթոդներին: Երբ այդպիսի ռիսկեր կան և դրանք շարունակվելու են, գործարարներին պետք է բացատրել ինչպես պաշտպանել իրենց պայմանագրերը` հեդջավորման և այլ միջոցներով ու մեխանիզմներով: Սրանք շատ կարևոր են:
Ի վերջո, ի՞նչ գործոն կարող է նաև ազդել դրամի արժևորման վրա, եթե այն բոլոր գործոնները, որոնք վերը հիշատակվեցին, բերեն միայն դրամի արժեզրկման: Այս տարիմաստության միակ պատասխանը «ստվերային փողերի լվացման» հավանականությունն է: Միայն այս դեպքում կարող է արտարժույթի մեծածավալ առաջարկը գերազանցել դրա նկատմամբ եղած բնական պահանջարկը և ստեղծել արտարժույթի արհեստական արժեզրկում, հետևաբար նաև ազգային արժույթի՝ հայկական դրամի արհեստական արժևորում:
Կարծում ենք` դրամի արժեզրկման գործընթացն այլընտրանք չի թողնում հանրապետության ֆինանսական ոլորտին: (Նյութը խմբագրությանն է տրամադրվել դրամի արժեզրկման գործընթացից առաջ- խմբ.): Այն պետք է նաև իր որոշակի դերը խաղա ազգային մրցակցային առավելությունների բացահայտման և իրացման գործում: Որպես հետևանք, կարելի է ակնկալել երկրի վճարային և առևտրային հաշվեկշիռների բարելավման գործընթացը ևս` տնտեսության ու դրա առանձին ճյուղերի մրցունակության բավարար մակարդակի ձեռքբերման պայմաններում:
Այսպիսով, ակնհայտ է, որ պետք է ակնկալել առնվազն երկու իրար հետ համաձայնեցված գործընթաց: Առաջին հերթին անհրաժեշտություն կա «բաց թողնել» հայկական դրամը` իրական լողացող, բայց կառավարվող փոխարժեքի քաղաքականությամբ հնարավորություն ընձեռելու համապատասխանություն մտցնել տնտեսական իրավիճակի և այն սպասարկող ազգային արժույթի միջև: Երկրորդ, փոխարժեքի անկումը պետք է լինի կառավարելի և աստիճանական: Միայն այդ պարագայում հնարավոր կլինի հեռու մնալ նման իրավիճակների համար դժվար կանխելի խուճապից, ինչպես նաև ֆինանսական ու տնտեսական ցնցումներից:
Նշված քայլերը հնարավորություն կտան ոչ միայն կայունություն հաղորդել ազգային տնտեսությանը` դրա հետագա հնարավոր աշխուժացման միտումներ ձևավորելու համար, այլև առաջին լուրջ քայլերը կարվեն համաշխարհային տնտեսությանը երբևէ ինտեգրացվելու առումով և ներդաշնակություն կստեղծեն աստիճանաբար իրական արժեքին մոտեցող ազգային դրամի և վաղուց արժեզրկվող համաշխարհային փոխարկելի արժույթների միջև:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 4117

Մեկնաբանություններ